تکنیکهای زبان بدن

به هرنوع ارتباطی که بدون کلام برقرار گردد، ارتباط غیرکلامی گفته می‌شود، زبان بدن یک ارتباط غیرکلامی است که شامل حالات صورت، دست، بدن یا سایر علائم حرکتی می‌شود. هر انسانی می‌تواند بدون بر زبان آوردن کلام، با اطرافیان خود ارتباط برقرار کند و احساسات خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارد. زبان بدن به‌صورت آگاهانه یا ناآگاهانه سیگنال‌هایی را ازطریق ژست‌ها یا حرکات بدن به طرف مقابل می‌فرستد که در بیشتر مواقع ممکن است با ارتباط کلامی ترکیب گردد. زبان بدن در اغلب مواقع یکی از مهمترین عناصر ارتباطی به‌حساب می‌آید که از بدو تولد در اختیار انسان قرار دارد.

فهرست مطالب

تکنیکها و روش‌های زبان بدن

شناسایی حالات روحی و پی‌بردن به عمق افکار و احساسات افراد ازطریق بررسی زبان بدن نیاز به دانش خاص و پیچیده‌ای ندارد. اما این روزها دروغ‌ها و مطالب نادرست بسیاری در زمینه زبان بدن به‌صورت فراگیر بین افراد جامعه گسترش پیدا کرده است و سبب ایجاد سوء تعابیر و سوء تفاهم‌های بسیاری شده است. به همین دلیل لازم است تا درخصوص این تکنیک اطلاعات کامل و جامعی ارائه گردد تا افراد بتوانند مطالب آموزنده و مفیدی در این زمینه کسب نمایند. آشنایی با تکنیک‌ها و روش‌های زبان بدن به ما کمک می‌کند تا از روی حالات و رفتار هر فرد به عمق احساسات او پی‌ببریم و به‌شکلی کاملاً هوشمندانه از نیت واقعی اما پنهان افراد آگاه شویم.

آشنایی و شناخت معنای حرکات و حالت‌های بدن به همه انسان‌ها خصوصاً پدرها و مادرها، معلمین، استادان دانشگاه، روانشناسان و… کمک می‌کند تا از مقصود اصلی طرف مقابل خود آگاه شوند و به‌این ترتیب بتوانند شرایط بهتری برای برقراری تعامل با آنان ایجاد کنند. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا با این تکنیک‌ها آشنا شوید و اطلاعات مفیدی درخصوص این مهارت اجتماعی کسب نمایید.

تکنیک های زبان بدن

زبان بدن یا Body Language چیست و انواع تکنیک‌های آن کدام است؟

به هرنوع ارتباطی که بدون کلام برقرار گردد، ارتباط غیرکلامی گفته می‌شود، زبان بدن یک ارتباط غیرکلامی است که شامل حالات صورت، دست، بدن یا سایر علائم حرکتی می‌شود. هر انسانی می‌تواند بدون بر زبان آوردن کلام، با اطرافیان خود ارتباط برقرار کند و احساسات خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارد. زبان بدن به‌صورت آگاهانه یا ناآگاهانه سیگنال‌هایی را ازطریق ژست‌ها یا حرکات بدن به طرف مقابل می‌فرستد که در بیشتر مواقع ممکن است با ارتباط کلامی ترکیب گردد. زبان بدن در اغلب مواقع یکی از مهمترین عناصر ارتباطی به‌حساب می‌آید که از بدو تولد در اختیار انسان قرار دارد.

هر انسان به‌طور طبیعی در ابتدای تولد و در دوران طفولیت بیشترین ارتباط را به‌صورت غیرکلامی با اطرافیان خود برقرار می‌کند. اما باتوجه به رشد انسان بهتر است استفاده از تکنیک‌های زبان بدن کنار گذاشته نشود و در کنار گفتار از آن استفاده گردد. زبان بدن زمانی که با کلام ترکیب می‌شود ارتباط مؤثرتری را شکل می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با زبان بدن باید با تکنیک‌های آن آشنا شویم و آن‌ها را مورد مطالعه قرار دهیم. یکی از بهترین منابع برای مطالعه و اطلاع از این تکنیک‌ها، پکیج زبان بدن سطح پایه است که توسط بنیاد روانکال کالج در وب‌سایت این مجموعه در دسترس علاقمندان و روانشناسان گرانقدر قرار گرفته است.   

حالات چهره

زبان چهره بخش جدایی ناپذیر از زبان بدن به‌حساب می‌آید، حرکت چشم‌ها، ابروها، بینی، لب‌ها، گونه‌ها همه‌وهمه نشان‌دهنده حال روحی خوب یا بد فرد است که برای تفسیر این حالات باید به شرایط و موقعیتی که فرد در آن قرار دارد توجه کرد. باتوجه به اینکه حالات صورت منعکس کننده آن چیزی است که فرد به آن فکر می‌کند، پس می‌توان نتیجه گرفت فرد با حالت‌های چهره خود می‌تواند حرف‌ها، خوشحالی، رضایت، اضطراب، غم، ترس و… را منتقل کند. اگر تکنیک‌های زبان بدن و حالات چهره را بشناسیم و این وضعیت با گفتار همراه شود به راحتی می‌‌‌توانیم صحت کلام افراد را تشخیص دهیم و به آن‌ها اعتماد کنیم.

در ادامه به نمونه‌هایی از موقعیت‌های مختلف و حالات چهره اشاره می‌کنیم تا آشنایی بیشتری در این خصوص کسب نمایید:

  • استرس و اضطراب: کندن پوست لب یا گلاویز کردن دست‌ها در یکدیگر، گاز گرفتن لب‌ها، پلک زدن بیش‌ازحد
  • خوشحالی: لبخند روی لب‌ها و برق چشم‌ها
  • ناراحتی، غم یا نارضایتی: اخم در چهره، حالت پایین افتاده لب‌ها و چشم‌ها
  • احساس نارضایتی: سرفه، خمیازه و قطع ارتباط چشمی
  • داشتن توجه و رضایت از هم‌کلامی: برقراری ارتباط چشمی

تکنیک های زبان بدن

حرکات دست‌ها

یکی از مهمترین تکنیک‌ها در زبان بدن، فرم دست‌ها، طرز ایستادن، نحوه سلام کردن و چگونگی فشردگی دست‌ها به حساب می‌آید. برای توضیح بهتر این تکنیک، فرض کنید شما فردی را می‌بینید و او برای سلام کردن به شما و فشردن دستتان به سرعت به سمت شما می‌آید و در دست دادن پیش‌قدم می‌شود. این موضوع نشان‌دهنده این است که طرف مقابل از دیدن شما خوشحال شده است و هم‌صحبتی با شما برای او لذت‌بخش است.

 در برقراری ارتباط نباید قدرت دست‌ها را دست کم گرفت! دست‌های هر فرد به خوبی درخصوص اینکه او چه شخصیتی دارد صحبت می‌کنند. طبق تحقیقات مشخص شده است مغز هر انسان بیش‌از هر عضو دیگر به دست‌ها توجه می‌کند، چراکه انسان به دست‌ها به‌عنوان یک مکانیسم ایمنی نگاه می‌کند تا مطمئن شود دیگران به او حمله نمی‌کنند. اگر دقت کرده باشید مغز در اعتماد به افرادی که دستانشان در دید نیست، مشکل دارد. در ادامه توجه شما را به تعدادی از حالات دست‌ها و معانی آن جلب می‌نماییم:

  • اضطراب و استرس: فشار دست‌ها به یکدیگر، در هم تنیدن دست‌ها، شکستن انگشتان، مالش بازوها یا نشستن دست به سینه.
  • عصبانیت یا همبستگی: مشت کردن دست‌ها
  • حالت حمله یا تهاجم: دست‎‌ها به کمر
  • بی‌حوصلگی یا بی‌قراری: تکان دادن یا ضرب گرفتن با دست‌ها
  • تمایل به شروع ارتباط و مکالمه: ایستادن و دست‌ها به حالت آزاد کنار بدن
  • بی‌حوصلگی: قرار دادن یکی از دست‎‌ها یا هر دو دست زیر چانه

نحوه ایستادن یا نشستن

همه ما تا به حال فعالیت‌ها و کارهایی مانند تکان‌ دادن صندلی، ضرب گرفتن روی میز، تکان دادن پاها و… را تجربه کرده‌ایم. نوع نشستن یا ایستادن هر فرد می‌تواند مشخص کند که او چه احساس یا حالت‌های درونی را تجربه می‌کند. خمیدگی در زمان برقراری ارتباط یا صحبت کردن با دیگران نه‌تنها احساس خوبی به طرف مقابل شما نمی‌دهد بلکه شما را فردی تنبل و غیرقابل صلاحیت نشان می‌دهد. همچنین آرام نشستن یا ایستادن و به جلو یا عقب خم نشدن می‌تواند این احساس را به طرف مقابل شما القاء کند که در گفتگو با او احساس خوبی دارید.

در ادامه نحوه نشستن یا ایستادن و معانی آن‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

  • بی‌توجهی یا بی‌حوصلگی: نشتن به حالت خمیده یا قوز
  • اضطراب و حالت خصمانه: نشستن به حالت بسته، به‌نحوی که پاها روی یکدیگر باشند و فرد کمی به جلو خم شده باشد.
  • تمایل به شروع مکالمه: آرام نشستن یا آرام ایستادن درحالی که دست‌ها در کنار بدن قرار دارد.
  • برخورد یا واکنش سرد: در هنگام نشستن دست‌ها و پاها به‌صورت ضربدری روی هم قرار گیرد.

چگونه زبان بدن دیگران را بخوانیم؟

آگاهی از زبان بدن و کسب اطلاعات درخصوص مفهوم حرکات دست‌ها، اجزای صورت، پاها و… می‌تواند افراد را در درک بهتر سخنان طرف مقابل یاری رساند. خواندن این حرکات و در کنار هم قرار دادن آن‌ها برای رسیدن به نتیجه درست نیاز به مطالعه و تمرین دارد. اطلاع‌ یافتن از نشانه‌های کوچکی که در حالات انسان وجود دارد می‌تواند در مذاکرات، سخنرانی‌ها، فروش یا خرید محصول و… کمک کند تا مخاطبین متوجه کل پیام زبان بدن دیگران شوند. با دقت و بررسی نشانه‌های بدن این امکان وجود دارد که افراد بتوانند کلام و حرکاتشان را با یکدیگر هم‌راستا کنند و پیام خود را به شکلی واضح منتقل نمایند، در غیر این صورت ممکن است فرد ریاکار تلقی شود.

یادگیری زبان بدن کاربردهای فراوانی دارد که یکی از آن‌ها اطلاع یافتن از میزان اعتبار گفته‌های افراد و ارزیابی آن‌ها در موقعیت‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و… به‌حساب می‌آید. باتوجه به تحقیقات صورت گرفته ۷ درصد از ارتباطات براساس ادای کلمات، ۳۸ درصد براساس نحوه بیان و ۵۵ درصد از انتقال مفاهیم ازطریق زبان بدن صورت می‌گیرد. بنابراین مطالعه تکنیک‌های زبان بدن از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌توان با کمک تحلیل آن به بهترین و بزرگترین راه موفقیت در مذاکرات در هر موقعیت اجتماعی دست یافت. برای پیش‌بینی آنچه از ذهن دیگران می‌گذرد لازم است زبان بدن را در دو دسته‌بندی جدا شناسایی نماییم و نشانه‌های آن‌ها را در شرایط مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم.

همچنین علاوه‌بر مطالبی که در ادامه بیان می‌گردد، اساتید گرانقدر و روانشناسان عزیز می‌توانند جهت مطالعه بیشتر پکیج زبان بدن پیشرفته را از بنیاد روانکال تهیه نمایند. این پکیج اطلاعات مفید و کاربردی در اختیار شما قرار می‌دهد.  

تکنیک های زبان بدن

زبان بدن مثبت

احساسات خوشایند مانند صداقت، علاقمندی، شادی و… همیشه با زبان بدن مثبت به اطرافیان منتقل می‌شوند. شما می‌توانید با شناسایی این نشانه‌های مثبت از میزان اشتیاق مخاطبین به شنیدن سخنان خود مطلع شوید و دریابید که آن‌ها در کنار شما احساس امنیت و راحتی دارند یا خیر. همچنین شما با شناخت این نشانه‌ها می‌توانید بر مفهوم کلام و عبارات خود تأکید کنید و از ایجاد برداشت‌های اشتباه جلوگیری نمایید. چراکه ارتباطات غیرکلامی نقش بسیار زیادی در قضاوت شدن یا قضاوت کردن دیگران دارد.

تعدادی از تکنیک‌های زبان بدن مثبت که موجب تأثیرگذاری بیشتر کلام شما بر مخاطب می‌گردد را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • نشان دادن رفتار دوستانه: آرام و ریلکس باشید اما بی‌تفاوت هرگز! همچنین در این حالت دست‌ها را به کمر نزنید زیرا دیگران تصور می‌کنند شما انسان مغروری هستید.
  • به‌صورت رسمی دست دهید: دست‌ها نباید نماد خشم یا قدرت باشند، چراکه شما با برقراری تماس لمسی احساس خود از شکل‌گیری رابطه را بیان می‌نمایید، بنابراین شل (بدون تمایل) یا با خشم دست ندهید.
  • برقراری ارتباط چشمی: درحین مکالمه با مخاطبین خود گاهی نگاه مستقیم به آن‌ها بیاندازید، فراموش نکنید نگاهتان به‌صورتی نباشد که گستاخانه به‌نظر برسد.
  • به اعضاء صورت خود دست نزنید: برخی لمس صورت را نماد دروغگویی می‌دانند، همچنین لمس صورت نشان‌دهنده عدم صداقت در کلام شما محسوب می‌شود.
  • لبخند را فراموش نکنید: برای جذب مخاطبین لبخند گرم و صمیمی بر لب داشته باشید.
  • حالت مثبت اندام خود را حفظ کنید: در زمان ایستادن یا نشستن صاف قرار بگیرید و شانه‌هایتان را به‌ عقب بدهید و هرگز دست در جیبتان نکنید و حالت قوز به خود نگیرید.
  • سرتان را بالا نگهدارید: ثابت و بالا نگهداشتن سر در یک مکالمه بسیار مهم است، چراکه اگر شما معمولاً سرتان را بچرخانید ممکن است مخاطب شما احساس کند شما از موضوعی عصبانی هستید.
  • به حالت دست‌ها توجه کنید: در حالت نشسته یا ایستاده دست‌ها را با فاصله از هم و روبه‌روی خود قرار دهید و آن‌ها را به‌صورتی نگهدارید که کف دست‌های شما توسط مخاطب دیده شود. این حالت دست‌ها نوعی خوش‌آمد‌گویی غیرکلامی به مخاطبین شما به‌حساب می‌آید.

تکنیک های زبان بدن

زبان بدن منفی

نشانه‌های منفی در رفتار هر فرد نشان‌دهنده عدم تمایل او به برقراری ارتباط است، بنابراین اگر شما یک یا چند نشانه منفی درحین مکالمه مشاهده کردید بهتر است هرچه سریع‌تر صحبت خود را قطع کنید. چراکه مخاطب شما علاقه‌‍‌ای به این بحث ندارد و هیچ جذابیتی در کلام شما نمی‌بیند و نمی‌تواند در زمان هم‌صحبتی با شما عوامل ناراحت‌کننده درون خود را کنترل کند. یکی از بارزترین نشانه‌های زبان بدن منفی ایستادن یا نشستن به‌صورت دست‌ به ‌سینه است.

شناخت تکنیک‌های زبان بدن می‌تواند به همه ما کمک کند تا رفتاری همدلانه با مخاطبین خود برقرار کنیم و جهت تلطیف فضای ایجاد شده از موقعیت‌های پرتنش بحث را به سمت موضوع بهتری سوق داد تا احساس راحتی برای مخاطب ایجاد نماییم. ازبین رفتن نشانه‌های منفی سبب می‌شود موقعیت برای پرداختن به موضوع اصلی گفتگو فراهم شود و مذاکره‌ای اثربخش شکل گیرد.

برخی از نشانه‌های منفی را در ادامه بررسی می‌کنیم، بهتر است با دیدن این نشانه‌ها مکالمه خود را قطع کنید و استراتژی مناسبی برای حل این مسئله پیدا نمایید.

  • ایجاد فاصله میان خود و شما: نشان‌دهنده احساس اضطراب و عدم رضایت مخاطب به‌شمار می‌آید.
  • نگاه‌کردن به زمین و کاهش ارتباط چشمی: عدم اعتماد و نداشتن رضایت را مشخص می‌کند.
  • جویدن ناخن: احساس ناامنی یا استرس را نشان می‌دهد.
  • قفل کردن پاها روی یکدیگر: در اغلب مواقع نشان‌دهنده اضطراب محسوب می‌شود.
  • پلک‌زدن متوالی: عدم اطمینان از گفتگو یا نگرانی از نتایج جلسه سبب ایجاد این نشانه می‌گردد.
  • ضرب‌زدن روی میز با انگشتان: این حالت دو پیام دارد، اول اینکه مخاطب شما بی‌حوصله است و دوم اینکه او دچار استرس درونی شده است.

کاربردهای تکنیکهای زبان بدن

از کاربرد زبان بدن غافل نشوید! شما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های زبان بدن حقیقت را از دروغ تشخیص دهید و از فریب سودجویان در امان بمانید. همچنین اطلاع از نشانه‌های زبان بدن می‌تواند شما را از احساس واقعی مخاطبینتان مطلع کند و نیت واقعی آن‌ها را برای شما روشن سازد. در این قسمت قصد داریم کاربردهای این تکنیک را در ابعاد مختلف بررسی کنیم تا شما بتوانید با استفاده از داده‌های موجود در ارتباط‌های خود به نتایج قابل‌قبولی دست‌یابید.

تکنیک زبان بدن در مصاحبه‌ها و مذاکرات

یادگیری تکنیک‌های زبان بدن می‌توان به همه ما کمک کند تا در موقعیت‌هایی مانند جلسات مهم یا مصاحبه‌های کاری آرامش خود را حفظ نماییم و شرایط پرتنش را به راحتی پشت سر بگذاریم. برای استفاده بیشتر از ارتباط غیرکلامی بهتر است مراحل زیر را درنظر داشته باشید تا به بهره‌برداری عمیق‌تری در روابط خود دست یابیم.

  • انجام رفتار آیینه‌ای: تقلید کردن زبان بدن طرف مقابل به‌معنی انجام رفتار آیینه‌ای است. این کار شما به مخاطب احساس صمیمیت و راحتی دست می‌دهد و درنتیجه شما می‌توانید با او ارتباط مؤثرتری برقرار کنید. البته بهتر است جهت جلوگیری از ناراحتی یا دلخوری مخاطب رفتارهای کوچک او را تکرار نکنید.
  • با حالتی ریلکس بنشینید یا بایستید: ثابت بودن دست و پا و تنفس آرام می‌تواند از ایجاد اضطراب جلوگیری کند و شما را کمک نماید تا در جریان گفتگو کنترل شرایط را به‌دست گیرید.
  • نگاهی مشتاقانه داشته باشید: اگر در موقعیت‌های پراسترس سؤال پیچیده‌ای از شما پرسیده شد بهتر است درحین تفکر کمی چانه خود را لمس کنید تا مخاطب متوجه تمرکز شما بر موضوع گفتگو شود.

تکنیک های زبان بدن

تکنیک‌های زبان بدن در شبکه‌های اجتماعی

این روزها در اغلب جلسات کاری، برقراری تماس تصویری امری مرسوم شده است. در این موقعیت‌ها شما فضای کمی در اختیار دارید و برای داشتن عملکرد مناسب باید به نکات مهم زیر توجه داشته باشد:

  • تنظیمات دوربین: میزان نزدیکی خود به تصویر را دقیق تنظیم نمایید، بهتر است دوربین را در فاصله‌ای قرار دهید که اشتیاق در چشم‌های شما دیده شود، ازطرفی این فاصله به‌حدی نزدیک نباشد که فضا برای نمایش زبان بدن شما کم شود. در تمام طول جلسه سعی کنید نگاهتان به دوربین باشد به‌این ترتیب و درحقیقت شما با مخاطب تماس چشمی برقرار می‌کنید و ارتباط بهتری را ایجاد می‌نمایید.
  • ارتباط چشمی را با دوربین حفظ نمایید: نگاه شما به لنز دوریبن باید به‌صورتی باشد که گویی به چشمان مخاطب نگاه می‌کنید. توجه داشته باشید درصورتی که تماس تصویری شما با چند نفر است بهتر است نگاه خود را از حالت خیره به دوربین به کل صفحه بیاندازید.
  • از حالت‌های صورت استفاده کنید: در تماس تصویری چهره شما در وسط تصویر قرار دارد، پس بهتر است در تمام طول جلسه لبخند محوی به لب داشته باشید و در زمان تعجب ابروها را بالا ببرید. دقت کنید که در این موقعیت هرگز اخم نکنید.

تکنیک‌های زبان بدن در محیط کار

محیط کار یکی از بهترین و مهمترین فضاها برای شناسایی زبان بدن به‌حساب می‌آید. شما بدون آنکه سخنی از همکارانتان در محیط کار بشنوید می‌توانید با حالات بدنی آن‌ها متوجه ناراحتی، شادی، عصبانیت، اضطراب یا غم آن‌ها شوید. همچنین شما با علم به تکنیک‌های زبان بدن می‌توانید هر لحظه در محیط کار رفتار مناسبی از خود نشان دهید تا ارتباط عمیق‌تر و مؤثری با همکاران خود برقرار نمایید. استفاده از این تکنیک‌ها در ارائه ایده‌های مختلف یا درخواست یک موضوع در محیط کار می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. برخی از این تکنیک‌ها را در ادامه بررسی می‌نماییم:

  • گوش دادن را تمرین کنید: در روابط کاری خود به سخنان مخاطب خود خوب گوش دهید، به‌این ترتیب به او نشان می‌دهید که صحبت‌هایش برای شما اهمیت دارد.
  • به سرعت مکالمه خود توجه کنید: زمانی که درحال بیان بحثی عادی هستید سعی نمایید به سرعت گفتگوی خود بیافزایید و بلعکس زمانی که از یک موضوع پیچیده سخن می‌گویید سرعت بیان کلماتتان را کم کنید تا مخاطب منظور شما را بهتر درک کند.
  • به حالت چهره خود دقت کنید: حالت صورت مشخص‌کننده آن چیزی است که هر فرد به آن فکر می‌کند. لبخند زدن شما در زمان مکالمه و داشتن چهره‌ای بشاش نشان می‌دهد شما از برقراری این ارتباط راضی هستید و احساسات خوبی را تجربه می‌کنید.

تکنیک های زبان بدن

تکنیک‌های زبان بدن در زمان تدریس

دانش‌آموزان و دانشجویان در طول روز هزاران پیام غیرکلامی به معلمان یا استادان خود ارسال می‌کنند که بعد از گذشت دوره آشنایی این پیام‌ها برای آنان قابل درک و عادی می‌شود. اگر در بین نشانه‌های زبان بدن معلم یا استاد در دانش‌آموز یا دانشجو ایجاد انگیزه نماید و او را تشویق به انجام کاری کند فضای کلاس سرشار از احساسات مثبت می‌گردد. اگر شما به واسطه شغلتان دائم در زمینه آموزش مشغول به فعالیت هستید بهتر است تکنیک‌های زبان بدن را فرابگیرید تا توانایی‌های خود را به‌صورت عملی و تئوری در این زمینه بالا ببرید. پکیج زبان بدم پیشرفته در این زمینه اطلاعات مفیدی را در اختیار اساتید گرانقدر قرار می‌دهد، برای تهیه این پکیج از بنیاد روانکال به وب‌سایت روانکال کالج مراجعه نمایید.

 برخی از این نشانه‌ها که می‌توانید از آن‌ها جهت برقراری مؤثرتر استفاده کنید عبارتند از:

  • به چهره همه افراد کلاس نگاه کنید: برقراری ارتباط چشمی با همه افراد به جای توجه به یک یا چند نفر کمک می‌کند تا مخاطبین شما احساس کنند به یک اندازه برای شما اهمیت دارند.
  • در زمان صحبت دست‌های خود را باز کنید: شما با این حرکت حس اعتماد را در دانش‌آموزان یا دانشجویان خود ایجاد می‌کنید و در انتقال گفتگوهای خود موفق‌تر عمل می‌نمایید.
  • لبخند به لب داشته باشید: لبخند زدن سبب ایجاد تعامل بین شما و مخاطبین می‌گردد، اگر می‌خواهید در کلاس‌هایتان حس اعتماد، دوستی، علاقه و شادی را به شاگردان خود منتقل کنید حتماً لبخند به لب داشته باشید.
  • ژست قدرت به خود بگیرید: پوزیشن قدرت شما را فردی با اعتمادبه‌نفس و قدرتمند جلوه می‌دهد. شانه‌های صاف، سر بالا، سینه‌های صاف و پاهای با فاصله ژست قدرت را برای شما ایجاد می‌کند. به‌این ترتیب رفتار شما تأثیر عمیق‌تری بر شاگردانتان خواهد گذاشت.

تکنیک‌های زبان بدن والدین با فرزندان

همانطور که گفتیم آموزش و یادگیری تکنیک‌های زبان بدن کمک می‌کند تا افراد باتوجه به میزان صمیمیت در برقراری ارتباط از رفتارهای متفاوتی استفاده کنند. در خانواده مهمترین مهارت ارتباطی والدین با فرزندان، استفاده از زبان بدن است که نقش مهمی در پرورش خلاقیت‌ها، استعدادها و ایجاد اعتمادبه‎نفس در آن‌ها ایفا می‌کند. استفاده از زبان بدن مثبت توسط والدین سبب می‌شود تا کودکان در مسیر رشدی صحیحی قرار گیرند، اما درصورت استفاده از زبان بدن منفی فضای خانه از امنیت خارج می‌شود و کودکان ترجیح می‌دهند در بیرون از محیط خانه به دنبال آرامش گمشده خود باشند. بنابراین بهتر است والدین با این تکنیک‌ها آشنا شوند تا ارتباط مفیدتری با فرزندان خود برقرار نمایند.

برخی از نشانه‌های زبان بدن منفی که سبب ایجاد ارتباط صمیمی و عمیق در محیط خانواده می‌گردد عبارتند از:  

  • خوب گوش بدهید: سعی کنید گوش شنوای خوبی برای فرزندانتان باشید. زمانی که آن‌ها از موضوعی ناراحت یا نگران هستند موقعیت را برای ایجاد یک گفتگوی دوستانه فراهم آورید. اگر فرزند شما احساس کند شما گفتگوهای او را پذیرفته‌اید و با او همدلی می‌کنید به آرامش می‌رسد و با احساس رضایت به امور روزانه خود می‌پردازد.
  • در گفتگوی خود کلمات مثبت به‌کار ببرید: زمانی که فرزند شما کار خوبی انجام می‌دهد با کلمات مثبت او را تشویق کنید و سعی کنید این کلمات را با حرکات باز کردن دست یا لبخند و برق چشمانتان همراه کنید تا تأثیر بیشتری بر او بگذارید.

تکنیک های زبان بدن

چرا آموزش زبان بدن مفید است؟

توجه به تکنیک‌های زبان بدن می‌تواند همه ما را در انتقال پیام و برقراری ارتباط با دیگران یاری نماید و کمک کند تا هرکدام از ما در مذاکرات خود در هر پست اجتماعی بهتر بدرخشیم و موفق‌تر ظاهر شویم. همچنین آشنایی با زبان بدن و اطلاع از رفتارهای غیر کلامی می‌تواند شما را از احساسات پنهان افراد و اهداف آنان مطلع سازد، بنابراین شما راحت‌تر می‌توانید به مخاطبین خود اعتماد کنید یا بلعکس از نیت سوء آن‌ها باخبر شوید. آموزش این تکنیک مزیت‌های فراوانی به‌همراه دارد که در ادامه به بیان مهمترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • پی‌بردن به شخصیت افراد و درک معنای پیام‌های غیرکلامی آن‌ها
  • ایجاد تسلط بر روابط و مذاکرات
  • به‌دست آوردن شخصیتی قوی و قدرتمند
  • برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبین
  • منتقل کردن بهتر کلام ازطریق پیام‌های غیرکلامی
  • تشخیص حالات و منظور مخاطبین
  • رسیدن به نتایج بسیار خوب در مذاکرات وایجاد یک تعامل وفادارانه با مخاطبین
  • طراحی هنرمندانه رفتار در یک جلسه کاری یا نشست خانوادگی
  • افزایش راندمان و بهره‌وری در جلسات سازمانی
  • کنترل احساسات و بالا بردن اعتمادبه‌نفس

نمونه‌هایی از زبان بدن در مکالمات دشوار

گفتکوهای ناخوشایند و دشوار یکی از انواع روابطی است که همه ما در طول زندگی با آن روبه‌رو می‌شویم. به‌عنوان مثال برخورد با یک مشتری بی‌ادب، هم‌کلام شدن با یک راننده عصبانی، برخورد با یک دانش‌آموز هنجارشکن، هم‌صحبتی با کارفرما یا همکاران پرخاشگر و… همه‌وهمه سبب ایجاد بازخوردهای منفی و ایجاد حالت‌هایی مانند اضطراب، استرس، خشم، ناامنی، عدم اعتمادبه‌نفس و… در درون ما می‌شوند. موقعیت‌هایی از این دسته، همگی با احساسات منفی همراه است و هرچقدر شما تلاش کنید تا احساسات خود را بروز ندهید باز ازطریق زبان بدنتان نشان داده می‌شوند.

ازجمله رفتارها و حالاتی که نشان‎دهنده بی‌علاقگی یا نارضایتی در یک ارتباط محسوب می‌شوند عبارتند از:

  • دست به سینه شدن
  • داشتن چهره‌ای بی‌تفاوت یا پرتنش
  • دور کردن بدن از طرف مقابل
  • نگاه کردن به پایین و پرهیز از برقراری ارتباط چشمی
  • شانه بالا انداختن یا ضربه زدن روی میز

تکنیک های زبان بدن

خلاصه و جمع‌بندی

اهمیت حالات بدن در یک گفتگو یا یک جلسه غیرقابل انکار است، به‌همین علت یادگیری تکنیک‌های زبان بدن در موفقیت یک فرد و برقراری ارتباط‌های روزانه او از جایگاه بالایی برخوردار است. زبان بدن از یک ارتباط ساده تا یک جلسه کاری بسیار مهم به همه ما کمک می‌کند تا نتایج خوب و مثبتی درنهایت به‌دست آوریم و همچنین پیام‌های خود را به‌صورت بهتری در روابط اجتماعی و کاری خود ارسال و دریافت نماییم. آشنایی با این تکنیک‌ها می‌تواند به افراد کمک کند تا کنترل بیشتری بر پیام‌های ارسالی خود داشته باشند و رفتارهای دیگران را بهتر بشناسند. در این مطلب سعی بر آن شد تا به نشانه‌های مختلف زبان بدن اشاره شود و کاربردهای هرکدام مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین در این مطلب به ضرورت مطالعه و آموزش زبان بدن پرداخته شد تا افراد بتوانند با آگاهی بیشتری با اطرافیان خود در جامعه، محیط کار یا حتی در جمع خانواده و دوستان ارتباط برقرار کنند و تحت تأثیر نیات سوء و اشتباه قرار نگیرند. مبحث زبان بدن، مبحثی مفصل و متنوع است که پیشنهاد می‌شود برای کسب اطلاعات عمیق‌تر اساتید محترم و روانشناسان عزیز پکیج زبان بدن سطح پایه، پکیج زبان بدن پیشرفته و ابر پکیج الماس را از بنیاد روانکال کالج تهیه نمایند. این مجموعه‌های آموزشی به‌صورت کامل به موضوع زبان بدن پرداخته‌اند و این تکنیک‌ها را از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار داده‌اند.

 

محصول ویژه روانکال

فروش ویژه
اصلاح رفتار و درمان با متد ذهن اگاهی(ویژه جشنواره زمستانه)
۲۷۸/۰۰۰ تومان
سرفصلهای اموزشی: اشنایی با ساختار متد ذهن اگاهی جلسه مصاحبه...
فروش ویژه
روانکاوی با متد قفلگشایی ناخوداگاهISTDP(ویژه جشنواره زمستانه)
۳۰۵/۰۰۰ تومان
سرفصلهای اموزشی: توضیح ۷۰مکانیسم دفاعی پر تکرار در درمانجویان به...
-۲۰%
ابر پکیج الماس،روانشناسی عمیق، روانکاوی
ابر پکیج الماس (غول پیکر آموزشی بنیاد روانکال) – اقساطی پلن نقدی
۵/۴۰۸/۰۰۰ تومان
اَبَرپکیج الماس بزرگترین پکیج اموزش روانشناسی عمیق و درمانگری در...
محصول جدید و ویژه روانکال .........

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *